Share Button

Mavshack – ”Taking local content to a global level”

Mavshack – Nu inför julen har jag bemödat mig med att leta extra noggrant efter en ordentlig nyårsraket, denna gång med sikte på en som kan leverera rejält nu inför det nya året men även på lång sikt med stark fundamenta och potential att bli uppköpt. Jag gillar ju som känt att handla med forskningsbolag inom läkemedelsbranschen men där finns det normalt sett ett större riskmoment så jag inriktade mitt sökande mot den övriga småbolagsmarknaden.

Kancera som jag tidigare skrivit om är som känt min absoluta favoritaktie. Bolaget har enligt mig en mycket attraktiv prisbild nu när man översålt detta superpapper. Kancera står med en handfull intressanta, en del rejäla triggers framför nästippen och jag är sugen att vikta in mig ännu hårdare där nu då jag tror att bolaget enkelt kan hamna i uppköpskarusellen men man är ju alltid på jakt efter nya, heta, undervärderade bolag att bredda portföljen med och när jag sprang in i Mavshack blev jag minst sagt imponerad!

Denna aktie anser jag att man lätt kan sitta på ett bra tag för att få en gynnsam avkastning. Det som fångade mitt intresse var att Mavshack riktar in sig mot ENORMT stora marknader, dels att tjänsten har en mycket gynnsam, attraktiv prisbild och att bolaget har en så explosionsartad tillväxt som man nu uppvisar.

Så vad är framgångsfaktorerna bakom Mavshacks hittills så imponerande resa?

Content, content och mer kontent är givetvis en av nycklarna.

Då hemsidan förklarar företagets verksamhet mycket klart och utförligt anser jag att citat passar väl här:

”Mavshack är en prenumerationsbaserad Internet-TV-tjänst som erbjuder asiatiska filmer i HD, musikvideor och TV-program via streaming. Prenumeranterna har tillgång till hela katalogen av asiatisk underhållning från alla Internetanslutna enheter, var och när som helst i världen utan begränsningar och utan reklam eller andra avbrott. I dagsläget är priset för tjänsten USD 4,99 per månad.” (Läs mer här)

Det jag direkt reagerade på är hur genialisk tjänsten är för alla asiater som inte bor i sitt land men önskar att ta del av den underhållning som erbjuds därifrån. Visst kan man speka runt på nätet, ladda ner filmer och streama gratis i vissa fall men idag finns det stora kundgrupper som är beredda att betala för att ha allt på ett och samma ställe, enkelt, smidigt och billigt. Detta har Mavschack enligt mig begripit på ett mycket intelligent sätt och nu ger detta en fin utdelning.

Ett ”Spotify” inom TV underhållning för den Asiatiska marknaden ”vibbar” får man helt klart!

På hemsidan går det även att finna följande:

”Mavshack brinner för uppgiften att tillhandahålla Asiatisk underhållning till en global publik och bana väg för nya Internet-TV-vanor. Samtidigt som vi är proaktiva i våra arbetssätt, är vi snabba på att reagera på förändringar och ta tillvara på möjligheter som uppkommer. Dessa principer sammantagna utgör grunden för vårt företags-DNA och är nyckeln till vår förmåga att erbjuda vad som efterfrågas men också bana väg för nya sätt att konsumera underhållning.” (Läs mer här)

Asien låter ju som något enormt och ogreppbart kan man tycka. Både ja och nej verkar det som då Mavschack idag lyckats väl med sin etablering i vissa länder och det märks tydligt på omsättningen vilket jag ska åter komma till snart. När jag kikade närmre på exakt vart man riktat sin försäljning fastnade jag för detta stycke:

”Idag erbjuder Mavshack underhållning på filippinska, hindi, punjabi, kinesiska, indonesiska, telugu, tamil, kannada, malayalam, bengali, gujarati och marathi.

Mavshack har idag det största premiumbiblioteket av filippinska och indiska titlar i världen och antalet växer varje vecka tack vare avtal med Asiens ledande innehållsleverantörer, bland annat Indiacast, H Brother, VIVA Kommunikation och Shanghai Media Group. ” (Läs mer här)

Det är enligt mig otvivelaktigt så att Mavschak har sprungit in i något enormt här. Tjänsten i sig har ett så pass stort affektionsvärde så man dubblade omsättningen från Q2 – Q3 vilket måste anses vara enormt. Enligt den senaste kvartalsrapporten (Q3) redovisar man nu ett positivt resultat för första gången. Rörelseresultat för perioden uppgick till 2,1 mkr (exkl skatt). Man måste trotts allt förundras över att ett bolag som med en nettoomsättning på 20.9 miljoner (Q3) och med en så hård marknadssatsning som bolaget nu genomgår kan leverera positiva siffror redan!

Och så till den STORA frågan, vad är bolaget egentligen värt idag och vad kan man förvänta sig att Mavshack kommer att leverera på medellång sikt?

För mig är det i detta fall mycket enkelt. Mavshack är ett bolag som bevisat att man har rejäla raketmotorer, en tjänst som marknaden idag mottagit fantastiskt väl och man tävlar om marknadsdominans i en del av världen som växer sig allt mer dominant rent finansiellt och har en stor del av världens befolkning samlat. Lyssnar man till vad VD:n satt som mål så siktar bolaget på att ha 2 MILJONER registrerade användare vid nyår och även om man nu skulle bomma detta mål med några hundra tusen användare så är det trotts allt en fantastiskt omsättningsökning även för Q4.

Vid en intervju som gjordes i Juni med VD Jonas Litborn hade man den passande rubriken ”First mover advantage och stor marknadspotential hägrar i Fjärran Östern” och bolaget har ju sedan dess bevisat sig vara helt rätt ute. Vidare kunde man läsa ”Om tre år har vi tagit stora marknadsandelar i Kina, vi är den i särklass största Internet-TV-tjänsten i Indien och vi har expanderat till Mellanöstern, Afrika och Sydamerika.”. (Läs hela intervjun här)

JISSES säger jag bara vilken MEGARAKET. Rent spontant så känns dagens värdering pinsamt låg, jag tycker att 15 sek/aktie nu inför nyår är bra mycket mer rimligt och sitter man i båten i dessa 3 år och inväntar världssuccén som hägrar kommer man inte bli besviken över den avkastning man får har jag en mycket god känsla av. Att aktien dessutom handlats ner med c.a 40 procent i år, (med stor sannolikhet pga sin anonymitet) framkallar ju ”Ullared känsla” där man vill greppa en kundvagn och bara ösa in aktier i portföljen!

Utöver allt ovanstående finns ju den mycket sannolika scenariot att Mavshack antingen introduceras på andra aktiemarknader alt. blir uppköpt, båda scenarier finner jag som högst rimliga och då blir det en episk fest för aktieägarna!

Mavshack har bevisat sin slagkraft, frågan är nu inte bara OM de kommer att prestera finfina resultat utan hur kraftfull expansionen kommer att vara. Bolaget har visat att Svensk innovationskraft inom mediesegmentet levererar ytterligare en häpnadsväckande bra tjänst och detta är sann aktieraket kort och gott!

Besök Mavshack hemsida för mer information.

  1. Vi ser fram emot att få tips om nya potentiella aktieraketer eller svara på eventuella frågor!
Protected with SiteGuarding.com Antivirus